piątek, 23 marca 2012

Times New Roman? na pewno nie.

Jakie kroje pisma są odpowiednie do używania w oznakowaniach? Niewiele fontów dziełowych i tytułowych zostało zaprojektowanych do stosowania w dużej skali. Kroje zbyt dekoracyjne również się nie sprawdza jeśli informacja wizualna ma istnieć przez wiele lat.
Na początku napiszę o dyplomowym projekcie Jerzego Noska: kroju pisma Bleriot zaprojektowanym na potrzeby lotnictwa. Zainteresował mnie ten krój, ponieważ jego geometryczna konstrukcja pisma, umożliwia czytelność nawet z dużej odległości. Charakterystyczna forma glifów sprawdza się w architekturze. Co prawda lotnictwo i architektura lotnisk jest dość wąska dziedziną, ale podobne wyznaczniki rządzą typografia stosowana w budynkach innego typu. Na pracę składają się cztery odmiany kroju pisma Bleriot oraz projekt oprogramowania do nanoszenia oznaczeń rejestracyjnych na samoloty znanych typów. 




















/ fonty używane w oznakowaniach:
/ FRUTIGER
/ BASALT
/ INTERSTATE
/ DIN SCHRIFT
/ FF INFO
/ HELVETICA
/ GOTHAM 
/ FUTURA
/ ROTIS


Frutiger i Basalt zostały zaprojektowane do napisów na szyldach i tablicach. Interstate i DIN Schrift również nadają się do umieszczania na budynkach chociaż zostały zaprojektowane do znaków drogowych. FF Info jest stosowany w przestrzeni publicznej. Popularnością obecnie cieszy się również Futura. Helvetica jest praktycznie wszędzie. Ten krój ma sam w sobie cechy architektoniczne także jego zastosowanie w budynkach jest w 99.9% przypadków uzasadnione i trafione. Ten krój powinien być jednak dość znacznie rozświetlony a nie przesadnie ściśnięty, co negatywnie wpływa na jego czytelność. Verdana, choć zaprojektowana do użycia na ekranach, jest na tyle neutralna i wyważona, że może występować w dużych rozmiarach. Gotham  jest oparty na szablonowych formach liter, więc również sprawdza się w oznakowaniach. 


/ fonty nie stosowane do oznakowań:

/ TRAJAN
/ CLARENDON
/ MONOTYPE BASKERVILLE
/ GARAMOND
/ COPPERPLATE GOTHIC


Ponieważ Trajan wywodzi się z inskrypcji na kolumnie Trajana, może być wykorzystywany jako użyteczna forma klasycznych liter rzymskich. Powinien jednak byc wycinanay w kamieniu. Clarendon bazuje na szaeregu różnych krojów wywodzących się z XIX wiecznych angielskich krohjów tytułowych. Garamond, to w zasadzie krój dziełowy. Coraz częściej pojawia się w oznakowaniach informacyjnych, choć ze względu na jego delikatność i misterność takie połączenie często wygląda dość dziwacznie. Cooperate Gothic nie traci popularności, chociaż trzeba wiedzieć, że lepiej wygląda na papierze firmowym niż na ścianie budynku. Baskerville to kolejny krój dziełowy, który nie nadzje się na napisy informacyjne. 




/ IKEA

Fani IKEI zrozumieją, że konieczne jest kilka słów o nowym kroju zaprojektowanym dla tego sklepu. Przez 50 lat w IKEI był stosowany krój IKEA Sans czyli Futura z niewielkimi zmianami kształtu glifów. W 2010 krój został zmieniony na Verdanę. Nie wszystkim ta zamiana przypadała do gustu. Ikoniczna Futura vs wszechobecna Verdana. Nawet rumuński projektant Marius Ursache rozpoczął głosowanie online, aby powstrzymać Ikeę od zmiany kroju! Zarzuca się, że firma zbudowała swoją reputację przez lata, a Futura w tym pomagała, jako, że jest to font bardzo charakterystyczny i nie tak popularny jak Verdana. 
Wiele klientów sklepu prawdopodobnie nie odnotowało  zmiany, jednak dla projektantów zmiana jest zauważalna. Moim zdaniem krytyka nowej identyfikacji nie do końca jest uzasadniona. Verdana została dostosowana do nowych warunków i całkiem dobrze się tam sprawdza. To fakt, że przez lata przyzwyczailiśmy się do Futury, ale bez przesady. Zmiany są potrzebne. 























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz