piątek, 16 marca 2012

Drogowskaz czyli gdzie jesteś?

Typografia związana z architekturą, jeśli mówimy o informacji wizualnej pełni przede wszystkim funkcję użytkową. W tym przypadku liternictwo w architekturze powstaje tam gdzie zachodzi potrzeba przekazania informacji. Najbardziej oczywiste komunikaty dotyczą oznaczenia obiektów i wskazania położenia. Napisy mogą być proste, dyskretne, nierzucające się w oczy. Jednak coraz częściej projektowane są gigantyczne litery
i cyfry zintegrowane z budynkiem.


Paula Scher, Pentagram
/ korporacja Bloomberg / NY, USA



























Paula Scher z firmy projektowej Pentagram wykorzystuje litery w dużej skali, żeby nadać budynkowi czytelny charakter. W centrali korporacyjnej  Bloomberg na dziewięciu kondygnacjach zaprojektowała ogromne cyfry załamujące się na podłodze, ścianie i suficie, służące do oznaczenia poziomów. Efekt fantastyczny. 

Wyrazy muszą być integralną częścią miejsca, w którym się znajdują, a materiały użyte do wykonania liter pasować do budulca z jakiego wykonano budynek. Elementy informacji wizualnej, muszą się znaleźć we właściwym miejscu, aby potencjalny użytkownik miał szansę odebrać przekazywaną informację. Massimo Vignelli opisał system oznakowania stacji nowojorskiego metra takim stwierdzeniem Informacje kierowane do pasażerów zawsze były przekazywane wyłącznie w punkcie podejmowania decyzji, nigdy wcześniej ani nigdy później. To samo odnosi się do systemów informacji wizualnej w budynkach. Każdy znak typograficzny musi znaleźć się w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie. Nie jest to proste zwłaszcza, że w przypadku umieszczania napisów na elementacharchitektonicznych, mamy do czynienia z przestrzeniami 3d i projektując trzeba wziąć pod uwagę także kąt patrzenia użytkownika. W niektórych sytuacjach napisy w miejscach publicznych, nawet największe, nie powinny zbyt rzucać się w oczy, a z drugiej strony nawet drobne informacje muszą być w razie potrzeby łatwe do zauważenia. Nieważne czy litery są małe czy duże, ważne żeby pasowały do otoczenia. Architekci i projektanci coraz odważniej wykorzystują typografię. Można powiedzieć, że architektura i projektowanie stapia się w jedno i trudno te dwie dziedziny oddzielić. 


Moją uwagę zwracają projekty niemieckiego biura projektowego Uebele. Jednym z przykładów jest system oznakowania szkoły Parseval w Bitterfeld. Znaki zaprojektowano w różnych wielkościach aby zhierarchizować informacje. Naprawdę dobrze wyglądają zastosowane tu proste litery z surowymi betonowymi ścianami.




































 /  biuro projektowe Uebele / system informacji wizualnej w Szkole Parseval Bitterfeld, Niemcy



Nietypowe rozwiązanie, czyli typografia między innymi na suficie zastosowali Wyższej Szkole Projektowania  w Osnabruck. Tekst jest czytelny, wystarczająco duży aby czytający mógł przeczytać informację w odpowiednim momencie. Tutaj  także połączenie architektury i czarno-czerwonych znaków jest bardzo atrakcyjne wizualnie.









 
 /  biuro projektowe Uebele  / system informacji wizualnej w Szkole Projektowania / Osnabruck, Niemcy













/  biuro projektowe Uebele / system informacji wizualnej w firmie Adidas / Herzogenaurach, Niemcy


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz